Взагалі кажучи, в наших розумах присутня природа будди, дхармата, яка є порожньою і пізнающою самовиникающою ріґпа, в якій три каї (тіла) повністю присутні. Вона завжди там була, спонтанно бездоганна. І тим не менш, як і сонце, що затьмарене хмарами, просвітленне тіло затьмарене звичним тілом; просвітлена мова затьмарена звичною мовою; просвітлений розум затьмарений звичним розумом, і тонке ясне світло затьмарене агрегатами, елементами і органами відчуттів.
Тут в сансарі, ми залишаємося в межах карми, накопиченої нашим нечистим тілом, мовою і розумом, а також через психічні страждання та звичні тенденції, і як результат нашої неспроможності розпізнати нашу власну сутнісну природу, ми в омані.
Отож на початку, в якості передумови до шляху [Великої Досконалості], ми повинні чітко усвідомити різницю між звичним розумом (тиб. семс) і чистим усвідомленням (тиб. ріґпа), розділяючи явища розуму які є сферою невідання і сансари, від сфери нірвани, тобто чистої свідомості і відсутності невідання. Іншими словами, ми повинні відокремлювати звичні тіло, мову та розум і пов’язану з ними прив’язаність, що складає сансару, від тіла, мови і розуму без прив’язаностей, або ж природно виникаючу мудрість усвідомлення, що складає нірвану.
Принцип тут подібний до того, як маючи воду в вусі ми наливаємо туди більше води, щоб позбутися її, або будучи обпеченим вогнем, використати жар вогню, щоб полегшити біль1. Подібним чином, слідуючи шляхом цих майстерних засобів секретної мантри і практикуючи Корде Рушен (Khorde Rushen), ми досягаємо відчуття фізичного, мовного та психічного виснаження. На хвилі цього, підтримуючи сутнісну природу свідомості, люди з найвищими здібностями можуть усвідомити природу розуму тут і зараз. Навіть якщо ми маємо менші або середні здібності, це допоможе нам розпізнати свідомість трьох кай, на яку гуру вказує під час основної практики [трекчо].
Ось як ці два види підготовчих практик (рушен) – зовнішні і внутрішні – можуть покласти край як причинам, так і наслідкам сансари.
Таким чином, ця попередня практика рушен є добрим підспір’ям для очищення затьмарень тіла, мови і розуму на звичайному рівні, усунення перешкод, і в кінцевому результаті веде нас до здобуття найвищого досягнення і усвідомленню просвітленого тіла, мови та розуму, або трьох кай, які є сутністю, природою і співчуттям.
Ось чому ми робимо ці попередні практики перед тим як нас введуть в бездоганну мудрість основної практики, по аналогії з мандрівниками, що ввіряють себе провіднику в ризикованій подорожі. Цю тезу підкреслювали великі майстри минулого, особливо Ньошул Лунгток Рінпоче. Після цього нас можуть поступово знайомити з етапами основної практики.
Працюючи з грубим тілом, мовою та розумом, в цій практиці рушен, ми очищаємо тонкі канали, енергії-вітри [прану] та есенції. Фактично це одне і те саме; єдина різниця між ними полягає в їх тонкості.
Основний момент тут такий: діючи з тілом, мовою і розумом в потужний та спонтанний спосіб, наприклад, видаляючи воду з вуха заливаючи туди більше води, ми очистимо наше нечисте сприйняття та діяльність, і вийдемо за межі прив’язаності. Як результат ми досягнемо трьох дверей природного стану, просвітлених тіла, мови і розуму, або ж сутності, природи і співчуття природно виникаючої мудрості усвідомлення. Отож як і маючи провідника в ризикованій подорожі, ця практика є надзвичайно корисною, особливо для введення в природу свідомості в основній практиці, саме тому це слугує в якості попередніх практик.
Вам може стати цікаво чи звичні дії, такі як біг, стрибки, ходьба, сидіння і рух можуть мати подібний результат, адже вони схожі.
Відповідь така, що вони насправді дуже різні.
- Причина інша, оскільки дії тут виконуються зі спеціальною мотивацією: використати майстерні засоби і мудрість таємної мантри як шлях до відкриття мудрості нашої свідомості.
- Шлях також інший, оскільки цей рушен тіла, мови і розуму, з його практиками вмілих засобів, прорізається крізь прив’язаність, відразу і невідання, в результаті чого їх можна лише зменшити, але ніколи не зміцнити.
- Існує також величезна різниця в результаті практики, що є великою мудрістю усвідомлення. Люди найвищих здібностей усвідомлять це напряму, а ті хто має середні і менші здібності замітять як їх звичний розум здається менш конкретним, так що це допоможе у справі введення в природу свідомості.
Повсякденна діяльність, з іншої сторони, є причиною сансари; вона слугує збільшенню прив’язаності, відрази і тупості. Це в свою чергу затьмарує природно виникаючу мудрість, яка є природою свідомості. І через нескінченний ланцюжок дуалістичного сприйняття, це закладає в загальну свідомість подальшу карму, яка змусить нас блукати в сансарі без кінця. Це лише сприяє оманливому сприйняттю, і ніколи не може бути причиною звільнення.
Більше того, оскільки практика рушен інтегрує всі наші повсякденні сансарні діяння в шлях, такими якими вони є, без намагання змінити їх чи адаптувати в будь який спосіб, це є унікальною властивістю Дзоґчен, що відповідає корінній тантрі “Безперешкодний звук” (Dra Thalgyur) та іншим текстам. В інших колісницях причин та наслідків ви можете знайти методи які включають практики благих поступків, візуалізацію божеств та начитування мантр, або медитативне заглиблення стадій зародження і завершення, проте ви не знайдете там нічого подібного до цього. Можете спробувати відшукати згадки про це в ортодоксальних текстах і самі в цьому переконатися. Як сказав всевідущий Лонґчемпа:
Хоча і не без сенсу практикувати з зусиллям покладаючись на колісниці причин та наслідку,
В найвищій колісниці є більш доречним залишатися врівноваженим [remain evenly], незворушним.
А також:
Аті [йога] вчить нероздільності причини та наслідку.
Недоречна в нижчих колісницях, тут це ключовий момент.
Це надзвичайно важливо для розуміння всіх ключових моментів Дзоґчена.
Ця практика рушен усуває поточні результати, які є фактичними явищами сансари, спричиненими минулими діями. Вона також припиняє прив’язаність, відразу та невідання, які є зернами або причинами подальшого сансарного існування. Усуваючи ці фактори, вона напряму приводить нас до великої мудрості усвідомлення – нірвани.
Оскільки цей дивовижний метод для точного виявлення природи сансари і нірвани та для звільнення звичних тіла, мови і розуму в природі трьох ваджрних тіл, або ж в просторі сутності, природи і співчуття, його називають Корде Рушен (Khorde Rushen) – відокремлення сфер сансари і нірвани.
Існують зовнішні і внутрішні практики рушен. Перші ґрунтуються на баченні тексту “Безперешкодний звук” (Dra Thalgyur) та тантрах Дзоґчен загалом, тоді як останні грунтуються на погляді Тантри Лонгсал Барма (Longsal Barma Tantra). Хоча метод очищення шести класів [існування] використовуючи шість слогів викладається в Дзоґпа Рандгджунґ (Dzogpa Rangjung), ця практика в основному для померлих. Тим не менш, я не вважаю суперечливим практикувати його живим і здоровим.
Переклад з англійської Драґпа Намґьял
Лютий 2024
Оригінал: https://www.lotsawahouse.org/tibetan-masters/nyoshul-khenpo-jamyang-dorje/rushen